Kaos, hur hanterar du det? ?>

Kaos, hur hanterar du det?

KAOS!

Kaos är väl det minsta man kan säga om de senaste veckorna i mitt liv…

Arbetsbelastningen på jobbet har varit enorm, barnen har mått dåligt av olika anledningar och som toppen på isberget trodde jag i ett dygn att vår värmepump gett upp lagom till vintern.

Jag har gått på reservkrafter och hanterat det på mitt egna vis, genom att ta kontroll över det jag faktiskt styr över. Genom att följa min plan vad gäller träning, kost och sömn. Visst har det varit dagar då jag helst av allt velat dra täcket över huvudet och sova. Jag har varit oerhört nära att falla vad det gäller tröstätning och tårarna har bränt i mina ögon av både trötthet och maktlöshet inför min situation.

Men mina löparturer på morgonen har rensat skallen och gett mig kraft inför arbetsdagen. Genom att ha med mig lunchlådor och mellanmål har jag hanterat kosten och därigenom risken att falla för frestelsen att tröstäta. De dagar barnens aktiviteter uteblivit har vi laddat batterierna med mys hemma i soffan.

Men när jag kom hem i fredags med vetskapen att nu är det en veckas skollov, då kom tårarna av utmattning.

Bryt ihop och kom igen!

Det är ett ordspråk jag gillar. Bit ihop säger vissa, visst en kort stund kan det fungera men sen måste känslorna få komma fram. Att tillåta sig känna trötthet, sorg, maktlöshet ja allt vad det kan vara för att sedan känna, att jag har gjort allt min makt och det är gott nog.

En man som heter Aaron Antonovsky gjorde en teori som kallas KASAM som jag tycker fungerar i alla sammanhang. KASAM står för en känsla av sammanhang.

Kasam

 

Begriplighet, hanterbarhet, meningsfullhet.

Du ska känna att du förstår det, att du har en förmåga/strategi att hantera det och att du har en möjlighet att påverka!

Detta behöver absolut inte betyda att ensam är stark utan tvärtom att du genom stöd från andra kan hantera saker, förstå varför och genomföra det. Även om du ensam behöver utföra det så kan stödet av andra, att du vet att de tror på dig göra att du känner dig mindre ensam.

Efter att jag gråtit en skvätt ”tankade” jag kärlek av min familj framför Idol i soffan och bara vilade hela fredagkvällen. Lördagmorgonen startade jag med en endorfinkick utan dess like, helt underbart!

Jag hade anmält mig till en testomgång med inspiration för hemmaträning på ett gym, som Borås Stad erbjudit sina anställda. I fredagskväll undrade jag hur jag någonsin skulle orka genomföra det. (efter att jag brutit ihop) Men det var som alltid grymt att få pressa kroppen under coachning av någon annan, inte bara mitt eget pannben som denna dag antagligen sagt till mig gå och lägg dig… När det passet var avslutat fick jag en avisering på mobilen, en påminnelse om ett dansmaraton till förmån för bröstcancerfonden på ett annat gym i Borås som började 30 minuter senare! Fylld av endorfiner och glädje fanns det inget att tveka på, jag kör!

 

Prova på Nordic WellnessHemmapass Nordic WellnessDansmaraton Arena FitnessLaura & Cia Arena Fitness

Vilken underbar start på helgen, total urladdning och påfyllning på samma gång!

 

Resten av lördagen tog jag det lugnt, slappade och hängde med familjen. Grillade egna hamburgare och njöt av en riktigt god paleo kladdkaka som barnen gjort.

Idag väcktes jag av doften av nybakade bananscones som barnen gjort till frukost, efter det tog vi alla en promenad i det härliga höstvädret.

 

Underbar höstSamla kraft
Så det som kändes oövervinnerligt en stund i fredagseftermiddag känns nu åter helt ok och hanterbart för mig. Jag har strategier för hur jag ska hantera det och det är just att fortsätta hålla fast vid mina vanor gällande kost och träning. Att be om hjälp och att tro på mig själv!

Nu är jag redo för en arbetsvecka utan barn i skolan.

Omdömen, utvärdering och planering står på schemat.