Antiinflammatorisk kost ?>

Antiinflammatorisk kost

Lite matnyttig information om kost som underlättar vid inflammationer och läkning

 

Paleo är ju den kost jag som förespråkar av många anledningar. Den främsta är de antiinflammatoriska effekter jag själv märkt av sedan jag bytt till denna kost. Socker är inflammatoriskt, liksom gluten då mjöl omvandlas till socker i kroppen. Paleo utesluter detta ut sin kost.

 

Dr.Axe

 

Jag har fått frågor skickade till mig om hur man kan hjälpa kroppen på traven vid en skada.

-Hur läker du dig själv bäst?

För bästa läkning måste du tillföra kroppen energi = mat!
Så även om du pga skada inte kan röra dig på samma sätt och därför har mindre hungerskänslor.  Så behöver du ändå se till att få i dig mat!

Du kan minska på portionerna men det är väldigt viktigt att fortsätta äta alla mål om dagen. Då kroppen behöver alla komponenter och kalorier för att läka ordentligt. Om du känner dig osäker på ditt kaloriintag och är orolig för att gå upp i vikt. Så väg dig en gång per vecka för att ha koll på dig själv.

Paleo kost så är den näringstät vilket gör att du inte behöver ta lika stora portioner som du gör med ”vanlig” mat. Då den maten innehåller många fler tomma kalorier och därför fyller upp tallriken mer. Viktigast att tänka på om du är rädd för en viktuppgång är framförallt: Ta mindre portioner, ät max 1 frukt om dagen och att ta några nötter till mellis inte hel näve.

Kokosoljan är något jag ofta pratar mig själv varm om då jag anser att den hjälp mig med så mycket.
Min eksem är som bortblåst och jag är övertygad om att en av anledningarna är att jag nu smörjer min kropp inifrån istället för utifrån. Att min kropp nu är läkt genom en kostförändring till Paleo. Vilket innebär att jag inte har några  pågående inflammationer utan nu mår bra på riktigt, hela jag!

 

Min favorit!

Kokosolja lagras inte som andra fetter i kroppen utan används som energi. Den ger dig en högre mättnadskänsla, vilket är en av anledningarna till att jag gärna tar en tesked i mitt kaffe. Förutom att jag tycker om smaken, så ger den mig tillräckligt med energi att hålla hungern borta till lunch.

Kokosolja hjälper till vid läkning av infektioner och har goda effekter på matsmältningen, ämnesomsättningen och immunförsvaret. Den tål höga temperaturer och lämpar sig därför bra vid matlagning och bakning. Jag har vänner som vittnat om dess goda egenskaper i att motverka candida både utvärtes och invärtes. Kokosoljan kan alltså användas även på utsidan av kroppen som tvål, lotion, hårinpackning och även i tandvård.

Men nu handlar ju detta inlägg om så mycket mer så jag sätter stopp här och fortsätter med lite annan fakta.

Här kommer lite fakta där jag utgått från NNR 2012 som finns att hitta på livsmedelsverket.se. NNR= Nordiska Näringsrekommendationerna
Jag är inte alltid enig med de åsikter som livsmedelsverket har. Men när det gäller rekommendationer är det ändå dit jag vänder mig för fakta. Jag lägger grunden med näringsinnehållet efter det så får var och en bilda sig en egen uppfattning och göra sina val.

NNR rekommenderar att av dagens totala energiintag så ska:

10-20% komma från protein, 45-60% från kolhydrater och ca 30% från fett.
Deras beräkningar utgår från en aktiv kvinna på 18-30 år med en snittvikt på 64 kg samt en aktiv man med en snittvikt på 75 kg.
Kvinnan behöver då 2300 kalorier/dygn och mannen behöver 3200 kalorier/dygn. Detta motsvarar i gram ca 63-125 gram protein/dag för kvinnan och 80-160g/dag för mannen, jag vet att styrkelyftare gärna räknar med ett högre proteinintag än så.
En annan riktlinje som man kan använda sig av är ett dagligt intag på 2 gram protein per kilo kroppsvikt.

 

Något att tänka på vid en kostomläggning är dagens totala energiintag kontra dess energiförbrukning.

 

Om du tränar hårt och samtidigt har för lite kolhydrater och fett i systemet blir det inte så bra. Då tar kroppen sin energi från proteinerna som du behöver för att bygga muskler.
Så även när du är skadad behöver kroppen ändå sin beskärda del av allt. För att få bästa återuppbyggnad och läkning av eventuella skador.

Just denna helhet är vad jag gillar med Paleo. Då den till skillnad från andra kostprogram innehåller alla komponenter protein, kolhydrater och fett.
Vid en skada behöver din kropp energi för att reparera skadan, så se till att äta allsidigt och var tredje timma. Försök gärna få i dig protein vid varje måltid, då protein är det som bygger kroppen.

 

Vårt skelett blir skörare efter 40, men genom att ha ett sunt tänk kring mat och motion kan man förebygga många skador.

 

thesuperiortherapy

Jag har sammanställt en lista med olika livsmedel som sägs kunna underlätta vid läkning samt vara bra vid inflammationer och onda leder.

Avokado, gurkmeja & ingefära är klassade som antiinflammatoriska.
Det finns mängder av olika shots och drycker man kan göra för att få i sig detta varje dag. Själv föredrar jag att starta upp dagen med en kopp varmt vatten med en skiva ingefära i, samt en smoothie gjord på avokado och ananas. Gillar man smaken av ingefära kan man gärna riva ner lite av det i smoothien med. På sommarhalvåret tycker jag att rabarber och ingefära är goda smaker att kombinera.

Omega 3, D-vitamin, kalcium
Försök att äta fleromättade fetter och omega 3 minst 2 gånger i veckan, det finns i bland annat fet fisk, ägg och valnötter. Omega 3 hjälper till att smörja upp lederna och sänka blodtrycket.
Omega 3 och vitamin D hjälper kroppen att ta upp kalcium som är viktigt för skelettet och läkning.

D-vitamin är svår att få i sig tillräckligt av via kosten eller solen som tyvärr inte lyser tillräckligt ofta i vårt land.
Så även om det finns D-vitamin i fet fisk så är detta något som kan vara bra att köpa som kosttillskott.

Kalcium är som jag skrev väldigt viktigt för läkningen och finns främst i mejeriprodukter men även broccoli, kål, spenat, fisk och mandlar. Vet du med dig att du inte får i dig tillräckligt med kalcium, så kan det vara en god idé att köpa även det som kosttillskott.

 

C-vitamin
C-vitamin underlättar upptaget av järn i kroppen, det är en antioxidant som skyddar cellerna samt behövs för att bygga upp kroppens brosk och benvävnad.
Frukt och grönt innehåller mycket C-vitamin exempelvis röd paprika, apelsin, kiwi, broccoli, grönkål jordgubbar och svarta vinbär.

 

Antioxidanter
Antioxidanter är ett samlingsnamn på olika ämnen som alla har förmågan att ”fånga upp” och oskadliggöra de fria syreradikaler som bildas i kroppen. Att få i sig antioxidanter är extra viktigt då man är skadad eller utsätts för hög stress då de fria radikalerna ökar.
Det sägs att vi med hjälp av antioxidanter kan både sakta ner åldrandet och förhindra att svåra sjukdomar uppstår, så som hjärt & kärlsjukdomar samt cancer.

Regnbågsfärger

 

Med den vetskapen så inser vi vikten av att äta allsidigt och färgglatt, för det är färgen på det du äter som visar vilken typ av antioxidant just den innehåller. Så se till att äta så mycket som möjligt av olika färg över dagen för att få en bra balans. Bär finns i massa olika färger och innehåller mer antioxidanter än frukt. Blåbär, havtorn, nypon, acaibär och jordgubbar blir ofta benämnda som superbär med all rätt då de är fullproppade av nyttigheter.

 

Chiafrön
Dessa frön är omtalade till både gott och ont, men även de innehåller antioxidanter, omega 3 och B-vitamin. För bästa upptag i kroppen ska de helst stå och svält i vätska innan du förtär dem, de sägs bidra till att sänka blodtrycket och smörja lederna.

 

Kryddor
Chili, gurkmeja, ingefära, vitlök, cayenne, kanel, persilja
Kanel har även goda effekter på kolesterol & blodsocker och är därför en bra krydda att starta upp dagen med.

Givetvis finns det mer livsmedel som är antiinflammatoriska men här har ni i en start att utgå i från.

 

Livsmedel du ska undvika för bästa läkning och välmående är:
Alkohol, snabbmat, friterat och så vidare i stort sett all färdigmat idag är sötad på något vis så att äta ren mat är den enklaste vägen att gå.

 

Paleo är ren mat, så vill du ha snabb hjälp att komma igång med ditt nya liv finns här en länk med mina kostprogram. Det är kompletta veckomenyer med recept och handlingslistor till frukost, lunch, middag och alternativ på godsaker. Du får 4 veckor för 249 kr och 8 veckor för 399 kr.

 

Lycka till med ditt nya friskare liv!