Tips! ?>

Tips!

Tips på smidig lunch!

Tips på lunchlåda enligt paleo är en fråga jag ofta får av följare. Så jag tänker ägna detta inlägg åt just det. Jag är själv 3 barnsmamma med allt vad det innebär i vardagen och har ingen tid att lägga extra åt mina lunchlådor. Det får bli rester eller oftast kalla lunchlådor.

Många upplever det krångligt med just lunchen och ser det som problemet under dagen. Det känns oftast lätt att följa med kollegorna ut på lunchrestaurang istället eller köpa en färdig smörgås på macken.

Jag får väl erkänna att jag oftast prioriterar ofta bort mina egen lunchrast fast det egentligen är mot vad jag själv tycker… Man behöver sin vila och att koppla bort jobbet en stund. Men det beror på vad man arbetar med och hur man bäst nyttjar sin tid. Jag kan vila mer i att sitta själv på min lilla kammare och äta en sallad samtidigt som jag kikar lite på min planering eller rättar några test. Det ger mig mer återhämtning än vad jag får när jag går till personalrummet och pratar med kollegorna. Men det är olika dagar, ibland behöver jag det sociala och ibland behöver jag lugn och ensamhet.

 

Tips på lunchlåda

Tips:

En äggmacka kan räcka fint vissa dagar om jag vet att det blir en större middag till kvällen, liksom chiapudding som fungerar både som mellanmål men ibland även som lunch för mig. Då häller jag kokosmjölk och chiafrön i en burk på morgonen så har den fått perfekt konsistens lagom till lunch. Jag tärnar äpple i en annan burk med kanel på och blandar ihop när jag ska äta det. Annars kan jag ta med en apelsin, kiwi eller banan och skiva på.

Även ugnsrostade rotfrukter är något jag tycker är lika gott kallt som varmt. Min favorit är sötpotatis, paprika och rödlök med rosmarin, olivolja och salt.

Omelett, squashplättar och andra småplättar är goda luncher att ha med, kalla eller varma. Detta är mina paradrätter vad gäller lunchlåda, som jag tycker går att variera i all oändlighet.

Tips på lunchlåda

 

Om jag gör sallad har jag oftast maché, gurka, tomat, paprika, avokado och rödlök som bas. Sedan tillsätter jag vad som finns hemma, ibland rester som tacoköttfärs, pulled pork eller kyckling. Ibland blir det bara ägg eller bacon, tonfisk, räkor eller lax.

 

Jag har en liten lunchpåse, inhandlad på ”Lagerhouse”, jag lägger en frysklamp i botten och sedan lunchlådorna på. På så vis är jag alltid redo oavsett vart jag väljer att äta min lunch. Oftast fyller jag en sportflaska med vatten och 2 skivor ingefära och ställer bredvid, så fyller jag på den under dagen.

Jag hoppas detta ger dig lite ideér till kommande vecka.