PT-distans på Lillsved ?>

PT-distans på Lillsved

Snart färdig PT…

Nu är  3/4-delar av utbildningen är avklarad. Det känns fantastiskt, overkligt och lite läskigt på samma gång. Inför träff 3 var jag lite nervös och hade många frågetecken hängande i luften gällande vårt inläsningsmaterial. Men nu känns det mycket bättre.
Jag har i livet ofta valt den ”lätta vägen” eller den trygga säkra vägen. Den jag vet att jag behärskar och inte utsatt mig för situationer där jag riskerar att göra bort mig…

Genom hela den här utbildningen har jag utmanat mig själv och tagit ett stort kliv ut ur min komfort-zon. Allt från att lämna familjen en hel vecka, till att pressa mig upp till maxpuls och slänga upp en stor skivstång med ett knyck likt en tyngdlyftare.

Tyngdlyftning

Jag har tränat på att säga ja till livets utmaningar:

  • Jag kan och jag vågar!

Visst har det varit läskigt vissa gånger mer än andra, men så oerhört utvecklande. Jag övar mig själv på att stanna upp, titta i backspegeln och vara stolt över vad jag åstadkommit.

Något som definitivt underlättat är allt stöd jag fått från familj, vänner och mina studievänner. Vi har en skön klass med många olika kvaliteter och livserfarenheter som vi delar med oss av. Det är verkligen en av de största vinsterna med att studera som vuxen, alla är olika och det berikar verkligen utbildningen.

De yngre mer studievana kan dela med sig av sin förmåga att ta till sig informationen och hjälpa mig att förstå. Genom att bryta ner faktatermer och omsätta dem i exempel från vardagssituationer. Vi lite äldre närmare 40+ kan dela med oss till de yngre av hur olika livssituationer kan påverka oss. Hur det kan göra att vi behöver hantera saker på andra sätt, prioritera annorlunda och anpassa oss till familj och annat.

Sådant som är självklart för dem är inte självklart för oss och på samma vis är det givetvis tvärtom.

Seniorträning

Denna träff har varit fullproppad med allt från entreprenörsskap, coaching och kettlebell till seniorträning, pulstest och tyngdlyftning.

  • Det var roligt att testa på seniorträning. Att se hur mycket man kan göra med ”så lite” som ändå ger väldigt bra styrke och rörelseträning något som alla behöver underhålla oavsett fysisk kapacitet.
  • Tyngdlyftning var oerhört mycket teknik och tog tid, men gav en häftig känsla att faktiskt klara av att slänga upp den där stora skivstången.
  • Maxpulstest ogillar jag starkt, jag gillar inte när pulsen hamrar på utan får känslor som liknar dödsångest. Men en av mina studiekamrater tog sig an mig och coachade mig genom ett pass. De var tungt och obehagligt men jag genomförde det och överlevde. Kanske att jag vågar testa någon mer gång trots allt, eftersom jag gillar att springa efter pulsklockan och vill utveckla det.

Just känslan av att pulsen går upp på max och det blir svårt att andas upplever kroppen på samma sätt som stress och ångest. Kroppen kan inte avgöra skillnaden vilket gör att jag med viss stresskänslighet efter situationer jag genomgått i livet upplever det som extra obehagligt. En viktig lärdom för mig, mina PT-kollegor och er läsare att veta om. Givetvis kan man utsätta sig för hög pulsträning ändå, men om man upplever det som mer obehagligt än andra kan det vara en av anledningarna. Vilket kan göra att man med vetskap om det ändå kan utsätta sig för känslan och lära sig att hantera den.

Nu är det plugg och träning med PT-klienter som gäller den närmsta månaden!